کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های پیاپی، کشاورزان و دامداران شهرستان بافق را به ستوه آورده است. جمعی از دامداران بافقی خسارات ناشی از خشکسالی ناشی از خشکسالی‌های چند سال اخیر را جبران‌ناپذیر می‌دانند و می‌گویند: با توجه به خشک شدن چشمه‌های مالداری تامین آب مورد نیاز با مشکل جدی روبروست و آبرسانی سیار توسط تانکر نیز هزینه‌های بالایی را بر دامداران تحمیل می‌کند.

این عده همچنین در بحث تأمین علوفه دام با توجه به کاهش شدید نزولات جوی و خشک بودن مراتع و چراگاه‌ها ناگزیر به خرید علوفه با قیمت گران هستند که به هیچ‌وجه مقرون به صرفه نیست. محمد ابراهیمی خوسفی ، کشاورز روستای خوسف بافق با ابراز نگرانی از وضع فعلی می‌گوید: با توجه به کاهش آب قنات این روستا کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، موجب ضرر و زیان اهالی این منطقه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بافق هم می‌گوید: نزولات جوی نسبت به پارسال ۷۰ درصد و نسبت به میانگین شهرستان ۹۵ درصد کاهش دارد. به گفته حمید عسکری باقرآبادی در بخش آب و خاک به علت کاهش آبدهی ۱۲۱ رشته قنات ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش محصولات باغی و زراعی داشته و به همین نسبت خسارت به کشاورزان وارد شده است. وی همچنین با اشاره به خسارت وارده به بخش دامداری می‌گوید: در این صنعت نیز به لحاظ کاهش بارندگی در مرتع در سال‌های قبل، دام‌های مرتعی رو به کاهش گذاشت و سبب تلفات و عدم باروری آنها و در نتیجه کاهش تولید شیر شده است. به گفته مدیر جهاد کشاورزی بافق، در این وضعیت اکثر دامداران مرتعی شغل خود را رها کرده‌اند یا تعداد دام‌های خود را به میزان ۶۰ درصد کاهش داده‌اند.

عسکری همچنین در مورد آب مورد نیاز احشام مرتعی می‌گوید: به علت کم‌ یا خشک شدن آب چشمه‌ها، چاه‌ها و آب انبارهای واقع در چراگاه‌ها در سال جاری بیش از ۶۵۰ تانکر آب ۱۰ هزار لیتری به مراتع حمل شده است. وی با بیان اینکه تاکنون هشت رشته قنات به‌طور کلی خشک شده است می‌افزاید: در مجموع افزون بر ۲۰ میلیارد تومان در بخش دام و کشاورزی خسارت وارد شده است. مصطفی فتاحی، مسئول اعتبارات خشکسالی فرمانداری بافق هم میزان اعتبارات اختصاص یافته به این امر را امسال بیش از ۱۳ میلیارد ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: این مبلغ از محل اعتبارات ماده ۱۰ اختصاص یافته است.

خوسفیمشاهده نوشته ها

Avatar for خوسفی

روستای خوسف در ۱۱۰ کیلومتری شهرستان بافق وهمچنین ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهاباد قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *