یزد – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی بافق گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ یکهزار و ۱۰۰ تن محصول گندم از ۲۵۲ هکتار مزارع این شهرستان برداشت شد که این مقدار تولیدبا وجود خشکسالی نسبت به سال زراعی گذشته ، ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

علی اکبر رحمتیان روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استفاده از بذر مرغوب، افزایش سطح زیرکشت ، کودهی مناسب، آبیاری به موقع، سم پاشی و وجین علف‌های هرز را عمده ترین علت افزایش تولید این مصول راهبردی ذکر کرد.

وی ارقام عمده گندم کشت شده سال زراعی قبل را سیوند، روشن و سیستان برشمرد و افزود: چاه افضل ، بنزشکوییه، علی آباد، فتح آباد، عنایت آباد، مبارکه ،خوسف، رضاییه ، بشکان، دشتخوان ، گزستان، کوشک و سیدآبا از مهمترین مناطق کشت این محصول است.

به گفته مدیر جهادکشاورزی بافق گرچه تولید این محصول نسبت به سال زراعی پارسال افزایش دارد اما به خاطر جایگزینی محصول باغی از قبیل خرما و پسته که از گیاهان کم آبخواه و خریداران خوبی هم دارد، برداشت گندم نسبت به ۱۰ سال گذشته در این شهرستان بیش از ۵۰ درصدکاهش دارد.

وی علت کاهش تولید را کاهش بارندگی سالانه، تداوم پددیده خشکسالی و تغییر الگوی کشت از گیاهان پرآبخواه به گیاهان کم آب بر شمرد.

این مسوول با بیان اینکه ۸۰۰ بهره‌بردار در حوزه کاشت و داشت و برداشت گندم در بافق فعالیت دارند، بیان کرد: مقداری از محصول تولید شده در شهرستان به مصرف پخت نان خانگی و مازاد آن به یزد مرکز استان و مقداری هم به بازار شهرستان‌های همجوار عرضه می‌شود.

رحمتیان خاطرنشان کرد: کشت گندم در ماه های آبان و آذر انجام ،اما برداشت آن در بافق از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، برداشت محصول تا پایان تیرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، توزیع بذر اصلاح شده، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، و ارایه خدمات فنی و کارشناسی را از جمله اقدام‌های انجام شده این مدیریت برای حمایت از کشاورزان در کشت محصول گیاهان راهبردی عنوان کرد.

شهرستان بافق یک بخش مرکزی، سه دهستان( مبارکه، کوشک و سبزدشت) ،۱۰۰ پارچه روستا و آبادی، ۲۸ شورای اسلامی روستایی و ۲۲ دهیاری مصوب دارد.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز است، منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است، از مهمترین آن می توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد.

همچنین رگه‌هایی از اورانیوم را می توان در آن مشاهده کرد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصدجمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود ضمن اینکه در کنار آن کشاورزی و دامداری در شهرستان رونق دارد.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

خوسفیمشاهده نوشته ها

Avatar for خوسفی

روستای خوسف در ۱۱۰ کیلومتری شهرستان بافق وهمچنین ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهاباد قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *